Cresterea participarii elevilor din invatamantul secundar superior si tertiar non-universitar din regiunea Nord-Vest la programe de invatare la locul de munca si dezvoltarea deprinderilor socio-profesionale prin organizarea de stagii de practica, consiliere si orientare profesionala pentru 185 de elevi din unitatile de invatamant cu profil de turism si alimentatie.
Contributia proiectului la atingerea Obiectivului Specific de program 6.14 “Cresterea participarii la programe de invatare la locul de munca a elevilor si ucenicilor din invatamantul secundar si tertiar non-universitar, cu accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si din domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI” este justificata prin prisma activitatilor destinate celor 185 de elevi, respectiv: organizarea a 185 de stagii de practica destinate elevilor selectati in grupul tinta care urmeaza un program de studiu in domeniul turism si alimentatie in cadrul unitatilor de invatamant secundar superior si tertiar non-universitar din regiunea Nord- Vest, furnizarea serviciilor de orientare si consiliere profesionala pentru cei 185 de elevi din grupul tinta, realizarea sesiunilor de constientizare privind principiile orizontale promovate in cadrul Comunitatii Europene (egalitate de sanse, nediscriminare), promovarea in mediul online a prezentului proiect (prin prisma rezultatelor formarii teoretice si practice);
Proiectul va contribui la dezvoltarea parteneriatului scoala – agent economic, valorificand experienta anterioara a solicitantului si initiind noi relatii de cooperare pentru formare profesionala initiala:
– Proiectul va asigura consolidarea perteneriatelor existente intre scoli si agenti economici (parteneri de practica) incurajand prin activitatile propuse continuarea acestor parteneriate
– Proiectul va asigura formarea de noi parteneriate scoala-agenti economici asigurand cadrul necesar pentru indeplinirea acestui deziderat.
Stagiile de practica destinate celor 185 de elevi vor fi efectuate in conformitate cu programa scolara. Prin urmare, dupa stabilirea responsabililor pentru organizarea stagiilor de practica (cadre didactice, expert grup tinta, expert stagii practica) si dupa selectia dosarelor de practica, vor fi contactati partenerii de practica in vederea stabilirii termenelor si a altor conditii specifice (programare alocare elevi; stabilire departamente de lucru si rezultate asteptate, roluri si responsabilitati). Ulterior acestor etape procedurale si esentiale, activitatile de practica se vor desfasura la sediul partenerului de practica selectat si se vor gestiona prin indrumarea directa a expertilor stagii de practica si sub monitorizarea cadrelor didactice supervizoare (stabilite de catre entitatile de invatamant cu care se vor incheia conventiile de practica). Proiectul pune accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC şi domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI deoarece 100% din stagiile de practica vor fi efectuate la operatori economici ale caror coduri CAEN se regasesc in Anexa 5 la ghidul solicitantului. Conform INS, in anul 2017, la nivelul regiunii de dezvoltare Nord-Vest, existau 4197 intreprinderi active in domeniul turismului si alimentatiei, reprezentand baza din care vor fi selectati partenerii de practica. Astfel, partenerii care vor fi selectati vor trebui sa prezinte o disponibilitate de organizare a stagiilor de invatare la locul de munca, vor detine conditii favorabile organizarii de stagii de practica (resurse tehnico-materiale adecvate, numar de resurse umane), vor avea experienta semnificativa in domeniu. De asemenea, pentru a asigura sustenabilitatea activitatilor de practica, partenerii selectati vor avea si nevoie de personal aditional.
Activitatile de consiliere si orientare in cariera organizate in cadrul proiectului prin colaborarea constructiva cu partenerul, reprezinta, alaturi de stagiile de practica, o componenta esentiala in cresterea capacitatii de angajabilitate pe piata muncii in randul elevilor din domeniul turism si alimentatie. Consilierea profesionala va fi destinata celor 185 de elevi selectati in grupul tinta, intrucat prin aceasta consiliere si orientare profesionala se urmareste conturarea unui profil profesional si personal pentru fiecare elev inclus in grupul tinta, in scopul facilitarii tranzitiei de la educatie la o viata activa. Identificarea pentru fiecare elev a profilului personal, identificarea abilitatilor si a nivelului de incredere in sine, respectiv formarea elevilor in ceea ce priveste intocmirea unui CV si modul de prezentare la un interviu, reprezinta premise necesare ce se doresc a fi dezvoltate pentru o mai buna insertie a elevilor pe piata muncii, dupa absolvirea studiilor. Prin programul de consiliere profesionala, se va urmari autocunoasterea fiecarui elev beneficiar in vederea constientizarii capacitatilor si a abilitatilor proprii, conturarii rutei profesionale potrivite in acord cu aptitudinile, valorile, interesele si aspiratiile sale; identificarea competentelor necesare pentru obtinerea carierei dorite (competente profesionale specifice si competente transversale); dezvoltarea increderii in fortele proprii si cunoasterea mai bine a propriilor abilitati profesionale. Astfel, se urmareste identificarea afinitatii elevului cu particularitatile diferitelor specializari pe care le studiaza si autodefinirea cu una/ mai multe dintre aceste specializari in raport cu propriile interese/afinitati/valori. In acest demers, testarea psihologica si orientarea profesionala pot fi resurse semnificative, alaturi de informatiile si discutiile purtate cu consilierul specializat. Consilierea profesionala urmareste sa-l determine pe elev sa fie coparticipant la propriul destin, prin informare, educare, autoinformare, autoorientare, capabil de a face alegeri educational-profesionale rationale, justificate si motivante.
Consilierea profesionala va produce o imbunatatire a nivelului de autocunoastere a fiecarui elev si de identificare a traseului profesional in functie de rezultatele obtinute. La acest moment al proiectarii planului de actiune, sunt anticipate urmatoarele efecte pe termen scurt si lung (economice, sociale si educationale) potential generate prin implementarea proiectului:
1. Definirea directiilor de actiune in raport cu parcursul profesional ce se doreste a fi urmat dupa absolvire de catre fiecare elev inclus in grupul tinta (educational, termen scurt)
2. Insusirea conceptelor intr-un ritm mai rapid prin implicarea activa in procesul de invatare (stagii de practica) comparativ cu situatia in care ar fi participat doar pasiv la procesul educational (educational, termen scurt);
3. Maximizarea ratei de retentie a informatiilor pentru elevi prin imbinarea experientei teoretice cu experienta reala-practica;
4. Cresterea veniturilor pentru persoanele care detin calificari/experiente suplimentare (stagii de practica, internship-uri) comparativ cu restul populatiei care detine doar studiile superioare/medii (economic, termen lung);
5. Cresterea ratei angajabilitatii direct proportional cu numarul tinerilor care detin atat cunostinte teoretice, cat si abilitati practice in domeniul studiat (termen mediu –lung, economic si educational);
6. Reducerea ratei somajului in randul tinerilor absolventi la nivelul regiunii Nord-Vest, respectiv cresterea angajabilitatii ca raport al unitatilor de invatamant de profil turism-alimentatie implicate (termen mediu –lung, economic);
7. Cresterea economica si a bunastarii sociale a populatiei de la nivelul regiunii Nord-Vest (termen mediu – lung, economic –social); Reducerea procesului alocat pregatirii la locul de munca a elevilor care absolva o forma de invatamant, stagiile de practica si orientarea in cariera, respectiv cea profesionala determinand recrutarea de personal calificat, constient privind directia de dezvoltare profesionala si mai pregatit pentru piata muncii;
8. Acoperirea temporara a deficitului de personal in activitatile specifice ale organismelor private – gazda;
9 Armonizarea cerintelor educationale ale stagiului de practica cu realitatea economica din cadrul organizatiilor, prin incheierea unor parteneriate si intermedierea cu ajutorul tutorilor a comunicarii intre cele doua entitati: unitatea de invatamant din domeniul turismului si alimentatiei si compania-partener de practica.