Contact
ECHIPA DE PROIECT
Manager de proiect: Cristina-Florina Cristea-Deac
Asistent Manager: Marianina Trandafir
Coordonator Partener: Steluta Racolta
Expert grup tinta: Tudor Racolta
Tutori de practica: Alin G. Diaconu
CONTACT
E-mail: practica.elevi.horeca@gmail.com
Telefon: 0786228479
Pentru mai multe informatii despre proiect, avem rugamintea sa completati formularul de mai jos.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României
Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului
Cresterea participarii elevilor din invatamantul secundar superior si tertiar non-universitar din regiunea Nord-Vest la programe de invatare la locul de munca si dezvoltarea deprinderilor socio-profesionale prin organizarea de stagii de practica, consiliere si orientare profesionala pentru 185 de elevi din unitatile de invatamant cu profil de turism si alimentatie.
Contributia proiectului la atingerea Obiectivului Specific de program 6.14 “Cresterea participarii la programe de invatare la locul de munca a elevilor si ucenicilor din invatamantul secundar si tertiar non-universitar, cu accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si din domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI” este justificata prin prisma activitatilor destinate celor 185 de elevi, respectiv: organizarea a 185 de stagii de practica destinate elevilor selectati in grupul tinta care urmeaza un program de studiu in domeniul turism si alimentatie in cadrul unitatilor de invatamant secundar superior si tertiar non-universitar din regiunea Nord- Vest, furnizarea serviciilor de orientare si consiliere profesionala pentru cei 185 de elevi din grupul tinta, realizarea sesiunilor de constientizare privind principiile orizontale promovate in cadrul Comunitatii Europene (egalitate de sanse, nediscriminare), promovarea in mediul online a prezentului proiect (prin prisma rezultatelor formarii teoretice si practice);
Proiectul va contribui la dezvoltarea parteneriatului scoala – agent economic, valorificand experienta anterioara a solicitantului si initiind noi relatii de cooperare pentru formare profesionala initiala:
– Proiectul va asigura consolidarea perteneriatelor existente intre scoli si agenti economici (parteneri de practica) incurajand prin activitatile propuse continuarea acestor parteneriate
– Proiectul va asigura formarea de noi parteneriate scoala-agenti economici asigurand cadrul necesar pentru indeplinirea acestui deziderat.
Stagiile de practica destinate celor 185 de elevi vor fi efectuate in conformitate cu programa scolara. Prin urmare, dupa stabilirea responsabililor pentru organizarea stagiilor de practica (cadre didactice, expert grup tinta, expert stagii practica) si dupa selectia dosarelor de practica, vor fi contactati partenerii de practica in vederea stabilirii termenelor si a altor conditii specifice (programare alocare elevi; stabilire departamente de lucru si rezultate asteptate, roluri si responsabilitati). Ulterior acestor etape procedurale si esentiale, activitatile de practica se vor desfasura la sediul partenerului de practica selectat si se vor gestiona prin indrumarea directa a expertilor stagii de practica si sub monitorizarea cadrelor didactice supervizoare (stabilite de catre entitatile de invatamant cu care se vor incheia conventiile de practica). Proiectul pune accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC şi domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI deoarece 100% din stagiile de practica vor fi efectuate la operatori economici ale caror coduri CAEN se regasesc in Anexa 5 la ghidul solicitantului. Conform INS, in anul 2017, la nivelul regiunii de dezvoltare Nord-Vest, existau 4197 intreprinderi active in domeniul turismului si alimentatiei, reprezentand baza din care vor fi selectati partenerii de practica. Astfel, partenerii care vor fi selectati vor trebui sa prezinte o disponibilitate de organizare a stagiilor de invatare la locul de munca, vor detine conditii favorabile organizarii de stagii de practica (resurse tehnico-materiale adecvate, numar de resurse umane), vor avea experienta semnificativa in domeniu. De asemenea, pentru a asigura sustenabilitatea activitatilor de practica, partenerii selectati vor avea si nevoie de personal aditional.
Activitatile de consiliere si orientare in cariera organizate in cadrul proiectului prin colaborarea constructiva cu partenerul, reprezinta, alaturi de stagiile de practica, o componenta esentiala in cresterea capacitatii de angajabilitate pe piata muncii in randul elevilor din domeniul turism si alimentatie. Consilierea profesionala va fi destinata celor 185 de elevi selectati in grupul tinta, intrucat prin aceasta consiliere si orientare profesionala se urmareste conturarea unui profil profesional si personal pentru fiecare elev inclus in grupul tinta, in scopul facilitarii tranzitiei de la educatie la o viata activa. Identificarea pentru fiecare elev a profilului personal, identificarea abilitatilor si a nivelului de incredere in sine, respectiv formarea elevilor in ceea ce priveste intocmirea unui CV si modul de prezentare la un interviu, reprezinta premise necesare ce se doresc a fi dezvoltate pentru o mai buna insertie a elevilor pe piata muncii, dupa absolvirea studiilor. Prin programul de consiliere profesionala, se va urmari autocunoasterea fiecarui elev beneficiar in vederea constientizarii capacitatilor si a abilitatilor proprii, conturarii rutei profesionale potrivite in acord cu aptitudinile, valorile, interesele si aspiratiile sale; identificarea competentelor necesare pentru obtinerea carierei dorite (competente profesionale specifice si competente transversale); dezvoltarea increderii in fortele proprii si cunoasterea mai bine a propriilor abilitati profesionale. Astfel, se urmareste identificarea afinitatii elevului cu particularitatile diferitelor specializari pe care le studiaza si autodefinirea cu una/ mai multe dintre aceste specializari in raport cu propriile interese/afinitati/valori. In acest demers, testarea psihologica si orientarea profesionala pot fi resurse semnificative, alaturi de informatiile si discutiile purtate cu consilierul specializat. Consilierea profesionala urmareste sa-l determine pe elev sa fie coparticipant la propriul destin, prin informare, educare, autoinformare, autoorientare, capabil de a face alegeri educational-profesionale rationale, justificate si motivante.
Consilierea profesionala va produce o imbunatatire a nivelului de autocunoastere a fiecarui elev si de identificare a traseului profesional in functie de rezultatele obtinute. La acest moment al proiectarii planului de actiune, sunt anticipate urmatoarele efecte pe termen scurt si lung (economice, sociale si educationale) potential generate prin implementarea proiectului:
1. Definirea directiilor de actiune in raport cu parcursul profesional ce se doreste a fi urmat dupa absolvire de catre fiecare elev inclus in grupul tinta (educational, termen scurt)
2. Insusirea conceptelor intr-un ritm mai rapid prin implicarea activa in procesul de invatare (stagii de practica) comparativ cu situatia in care ar fi participat doar pasiv la procesul educational (educational, termen scurt);
3. Maximizarea ratei de retentie a informatiilor pentru elevi prin imbinarea experientei teoretice cu experienta reala-practica;
4. Cresterea veniturilor pentru persoanele care detin calificari/experiente suplimentare (stagii de practica, internship-uri) comparativ cu restul populatiei care detine doar studiile superioare/medii (economic, termen lung);
5. Cresterea ratei angajabilitatii direct proportional cu numarul tinerilor care detin atat cunostinte teoretice, cat si abilitati practice in domeniul studiat (termen mediu –lung, economic si educational);
6. Reducerea ratei somajului in randul tinerilor absolventi la nivelul regiunii Nord-Vest, respectiv cresterea angajabilitatii ca raport al unitatilor de invatamant de profil turism-alimentatie implicate (termen mediu –lung, economic);
7. Cresterea economica si a bunastarii sociale a populatiei de la nivelul regiunii Nord-Vest (termen mediu – lung, economic –social); Reducerea procesului alocat pregatirii la locul de munca a elevilor care absolva o forma de invatamant, stagiile de practica si orientarea in cariera, respectiv cea profesionala determinand recrutarea de personal calificat, constient privind directia de dezvoltare profesionala si mai pregatit pentru piata muncii;
8. Acoperirea temporara a deficitului de personal in activitatile specifice ale organismelor private – gazda;
9 Armonizarea cerintelor educationale ale stagiului de practica cu realitatea economica din cadrul organizatiilor, prin incheierea unor parteneriate si intermedierea cu ajutorul tutorilor a comunicarii intre cele doua entitati: unitatea de invatamant din domeniul turismului si alimentatiei si compania-partener de practica.
Obiectivele specifice
OS1 – Cresterea capacitatii de integrare pe piata muncii pentru 185 de elevi prin implicarea intr-un program de consiliere si orientare profesionala, respectiv intr-un program de sensibilizare-informare privind nediscriminarea si egalitatea de sanse pe piata muncii pe o perioada de 17 luni
Programul de consiliere profesionala va constitui o tehnica care va sustine abordarea individualizata a beneficiarilor grupului tinta si va stabili activarea acestora. Programul de orientare si consiliere profesionala va avea in vedere abordarea eficienta a situatiilor dificile precum: neidentificarea unui parcurs profesional ca urmare a necunoasterii propriilor competente/abilitati; scepticismul privind reusita; pasivitatea in raport cu propriul viitor profesional etc. Activitatea de orientare si consiliere profesionala constituie un ansamblu de servicii acordate persoanelor selectate din grupul tinta care au ca scop: a) furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor; b) evaluarea si autoevaluarea personalitatii in vederea orientarii profesionale; c) dezvoltarea abilitatii si increderii in sine a persoanelor in cautarea unui loc de munca, in vederea luarii de catre acesta a deciziei privind propria cariera; d) instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca. In ceea ce priveste sesiunile de sensibilizare – informare asupra principiului nediscriminarii si a principiului egalitatii de sanse, se urmareste o integrare cat mai completa a viitorilor absolventi pe piata muncii. In ceea ce priveste persoanele predispuse la discriminare, sensibilizarea elevilor in calitate de viitori angajati are rolul de a dezvolta un comportament adecvat pe piata muncii in raport cu acestia.
OS2 – Facilitarea tranzitiei de la educatie la piata muncii prin implicarea a 185 de elevi intr-un program de practica dezvoltat prin proiect pe o perioada de 19 luni
Atingerea prezentului obiectiv se va materializa prin realizarea a 185 de stagii de practica, destinate celor 185 de elevi din invatamantul secundar superior si tertiar non-universitar, domeniul turism si alimentatie. Realizarea acestui obiectiv va contribui la dezvoltarea aptitudinilor de munca a elevilor cu scopul cresterii sanselor de ocupare in domeniul educational parcurs si a integrarii cu succes a acestora pe piata muncii. Astfel, procesul de tranzitie de la scoala la viata activa (profesionala) va fi facilitat tocmai prin trecerea de la pregatirea exclusiv teoretica oferita in sistemul de invatamant la dobandirea de competente practice prin invatarea la locul de munca in domeniului turismului si alimentatiei. Experienta obtinuta in cadrul stagiilor va determina cresterea gradului de adaptabilitate la conditiile unui loc de munca. De altfel, experienta dobandita prin invatarea la locul de munca va constitui un avantaj in procesul de inserare pe piata muncii. Realizarea acestui obiectiv va sprijini obtinerea rezultatului imediat – 185 stagii organizate.
OS3 – Dezvoltarea cooperarii intre unitatile de invatamant cu profil de turism si alimentatie si firme private din domeniu si dezvoltarea deprinderilor elevilor prin dezvoltarea unei platforme online cu 3 module pe o perioada de 20 de luni.
Platforma online realizata si sustinuta prin proiect are rolul de a sustine elevii din GT prin cresterea angajabilitatii, ca urmare a utilizarii celor 3 module.
Primul modul va avea in vedere dezv. comunicarii intre mediul privat si cel educational (elevi/unitati de invatamant) in ceea ce priveste org. stagiilor de practica, coreland oferta cu cererea, precum si nevoia de pers. calificat in domeniul turismului si alimentatiei cu nevoia elevilor de a participa la stagii de invatare la locul de munca (atat ca parte a curriculumului scolar, cat si ca modalitate de dezvoltare a deprinderilor prof.).
Al 2 modul va avea in vedere dezvoltarea socio-profesionala a elevilor din GT prin furnizarea de resurse online de tipul cursurilor, oferind atat posibilitati de invatare de soft skills, cat si deprinderi specifice domeniului de activ. vizat (turism si alimentatie). Acest modul va oferi si mijloace de testare a deprinderilor acumulate.
Al 3 modul vizeaza sustinerea initiativelor antrep. ale elevilor din GT prin punerea la dispozitie de resure informationale cu privire la deschiderea si dezvoltarea unei afaceri, suport oferit de pers. cu exp. si cunostinte in domeniul antreprenoriatului si mijloace de testare a ideii prin intermediul unor instrumente interactive.
Indeplinirea acestui ob. va facilita aparitia de programe de invatare la locul de munca si va suplimenta cunostintele dobandite prin practica cu notiuni specifice domeniului de activitate, precum si mij. de verificare a acestora
Activitati
Activitate: A.1 – Management proiect, implementare monitorizare şi raportare
S.A.1.1 – Constituirea echipei de management şi recrutarea echipei de experţi, respectiv elaborarea procedurilor interne (arhivare, raportare tehnică –financiară, achiziţii)
S.A.1.2 – Organizarea şi derularea de întâlniri lunare a echipei de management (raportare, actualizarea planificării activităţilor şi alocare sarcini)
S.A.1.3 – Asigurarea managementului livrabilelor prin elaborarea, gestionarea, indosarierea si arhivarea documentelor tehnice suport întocmite pe toata durata de implementare a proiectului
S.A.1.4 – Elaborarea unui plan de raportare lunara, a unui plan de monitorizare a activitatilor si a unui plan de management al riscurilor
Activitate: A2 – Organizarea Procedurilor De Achizitii Necesare Procurarii Bunurilor si Serviciilor Necesare Desfasurarii Proiectului Prevazute In Lista Achizitilor
S.A.2.1- Planificarea si actualizarea procedurilor de achizitii necesare procurarii bunurilor si a serviciilor necesare desfasurarii proiectului.
S.A.2.2 – Achizitionarea bunurilor si serviciilor necesare implementarii proiectului
Activitate: A3 – Organizarea Activitatilor de Informare si Publicitate a Proiectului
S.A.3.1–Realizarea si distribuirea materialelor publicitare in vederea asigurarii vizibilitatii proiectului
S.A. 3.2 – Organizarea si sustinerea unei conferinte de lansare a proiectului
S.A. 3.3 – Promovarea proiectului pe site- ul web al Liderului
SS.A 3.4 – Organizarea si sustinerea unei conferinte de finalizare a proiectului
Activitate: A4- Organizarea si Desfasurarea Procesului de Selectie si Validarea Grupului Tinta
S.A 4.1 –Elaborarea şi publicarea spre informare a metodologiei de selecţie a grupului ţintă
S.A. 4.2 –Primirea şi evaluarea dosarelor de înscriere în grupul ţinta
S.A. 4.3 – Selecţia dosarelor şi centralizarea rezultatelor
Activitate: A5. Furnizare servicii de consiliere si orientare profesionala pentru elevi
S.A.5.1 – Furnizarea serviciilor de orientare si consiliere profesionala
S.A.5.2 – Sustinerea sesiunilor de sensibilizare cu privire la discriminarea socio-profesionala
SA 5.3 – Dezvoltarea unei platforme online
Activitate: A6 – Furnizarea de Servicii de Stagii de Practica
S.A.6.1– Pregatirea procedurala a organizarii stagiilor de practica
S.A.6.2 – Organizarea grupului tinta si alocarea stagiilor de practica
S.A. 6.3 – Sustinerea si derularea stagiilor de practica
S.A. 6.4 – Monitorizarea si evaluarea implementarii stagiilor de practica si a impactului obtinut
Rezultate
1 echipa de proiect angajată, 8 dosare de personal întocmite și arhivate
24 de întâlniri de management susținute
1 Management al livrabilelor implementării proiectului asigurat
3 planuri realizate: 1 plan de monitorizare, 1 plan de raportare,1 plan de management al riscurilor
8 Cereri de rambursare si raportări tehnico-financiare întocmite și transmise
1 plan al achizițiilor de proiect realizat și actualizat permanent
12 proceduri de achiziții derulate
Materiale publicitate realizate si distribuite (3 rollup-uri, 30 afise A3, 500 flyere, 100 mape, 100 pixuri)
1 Conferință de lansare organizată
Promovarea proiectului pe site-ul web al Liderului realizată
1 Conferință de finalizare proiect organizată
1 metodologie de selecție a grupului țintă întocmită și diseminată
185 de dosare de înscriere ale grupului țintă validate
185 de persoane selectate pentru participarea la activități în 20 de luni
185 de persoane din grupul țintă care au participat la activitatea de orientare și consiliere profesională, 185 de teste individuale de evaluare psihoprofesională aplicate, 185 de dosare individuale de informare și consiliere profesională realizate
185 de persoane din grupul țintă care au participat la sesiuni de sensibilizare cu privire la egalitatea de șanse și nediscriminare
1 platformă cu 3 module funcțională
1 procedură de organizare a stagiilor de practică întocmită și diseminată
2 calendare de desfășurare a practicii studențești
185 stagii de practică individuale susținute la două locații de practică, 54 premii a cate 600 de lei oferite
185 de dosare de practică întocmite, 185 de evaluări efectuate finalizate cu acordarea de credite de școlarizare