


STAGII DE PRACTICĂ ÎN REGIUNEA NORD-VEST PENTRU ELEVII DIN DOMENIUL TURISMULUI ȘI ALIMENTAȚIEI
Contact
Manager Proiect
Onea Mihaela
Coordonator Proiect
Groza Iulia
Expert Grup Tinta
Șuteu Marin Andreea
Consilier orientare profesionala
Hint Raluca
Manager Financiar
Balog Raluca
Tutore Practica
Porime Sergiu
Expert monitorizare stagii
Bulai Daniel
Asistent Manager
Visan Andrei
Email: practica.131806@gmail.com
Cluj-Napoca, str. Ion Andreescu nr. 1, jud. Cluj
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României
Date generale
Scop
Creșterea participării elevilor din învățământul secundar superior și terțiar non-universitar din regiunea Nord-Vest la programe de învățare la locul de muncă și dezvoltarea deprinderilor socio-profesionale prin organizarea de stagii de practică, consiliere și orientare profesională pentru 185 de elevi din unitățile de învățământ cu profil de turism și alimentație.
Grup tinta
Grupul țintă al proiectului va fi selectat din rândul elevilor din regiunea de dezvoltare Nord-Vest care urmează cursurile unei unități de învățământ cu profil de turism si alimentație.
• Elevi de liceu din clasele a XI-a și a XII-a
• Elevi din școlile profesionale clasele a X a și a XI-a
• Elevi din unitățile de învățământ postliceal (toți anii de studiu)
Rezultate asteptate
Proiectul asigura urmatoarele rezultate:
• Elevi certificați ca urmare a proiectului – 139
• Elevi care își găsesc un loc de muncă – 39
• Elevi care își continuă studiile – 19
Rezultate finale
- 186 de elevi au beneficiat de servicii de orientare și consiliere profesională
- 198 de elevi au participat la stagiile de practică organizate prin proiect la agenți economici care activează în domenii economice cu potențial competitiv
- 142 dintre elevii asistați au obținut certificate de calificare profesională
- 45 dintre elevii asistați și-au găsit un loc de muncă la încetarea calității de participant
- 37 dintre elevii asistați își continuă studiile la încetarea calității de participant
- O platformă online creată pentru dezvoltarea continuă a persoanelor din grupul țintă, conținând 3 module: 1) comunicare mediul privat – instituții educaționale, 2) formare profesională/e-learning și 3) antreprenoriat.
NEVOI SI SOLUTII
La demararea proiectului au fost identificate o serie de probleme la nivelul regiunii de implementare, dar si solutii pentru rezolvarea acestora prin intermediul activitatilor proiectului.
• Nevoia de resurse umane calificate în domeniul turismului și alimentației <–> Creșterea capacității de angajabilitate pe piața muncii în rândul elevilor din domeniul turism și alimentație
• Nevoia de corelare a competențelor dobândite în timpul școlii cu cerințele pieței muncii <–> Dezvoltarea parteneriatului școală – agent economic
• Nevoia de consiliere și orientare în carieră a tinerilor <–> Îmbunătățirea nivelului de autocunoaștere și de identificare a traseului profesional în funcție de rezultatele obținute
• Nevoia de pregătire timpurie a tinerilor pentru cerințele pieței forței de muncă <–> Crearea de parteneriate pe termen lung între unitățile de învățământ vizate prin proiect și firme din domeniul turismului și alimentației
• Nivelul scăzut al ocupării în rândul tinerilor în regiunea Nord-Vest <–> Dezvoltarea oportunităților de învățare la un potențial loc de muncă
• Gradul ridicat de discriminare în rândul tinerilor din Romania și lipsa educației în promovarea nediscriminării <–> Sensibilizare privind discriminarea și informare privind egalitatea de șanse
OBIECTIVE SI ACTIVITATI
OBIECTIVE SPECIFICE
• OS1 – Cresterea capacitatii de integrare pe piata muncii pentru 185 de elevi prin implicarea intr-un program de consiliere si orientare profesionala, respectiv intr-un program de sensibilizare-informare privind nediscriminarea si egalitatea de sanse pe piata muncii pe o perioada de 17 luni
• OS2 – Facilitarea tranzitiei de la educatie la piata muncii prin implicarea a 185 de elevi intr-un program de practica dezvoltat prin proiect pe o perioada de 19 luni
• OS3 – Dezvoltarea cooperarii intre unitatile de invatamant cu profil de turism si alimentatie si firme private din domeniu si dezvoltarea deprinderilor elevilor prin dezvoltarea unei platforme online cu 3 module pe o perioada de 20 de luni.
ACTIVITATI
• A1 – Management proiect, implementare monitorizare şi raportare
• A2 – Organizarea procedurilor de achiziții necesare procurării bunurilor și serviciilor necesare desfășurării proiectului prevăzute în lista achizițiilor
• A3 – Organizarea activităților de informare și publicitate a proiectului
• A4 – Organizarea și desfășurarea procesului de selecție și validarea Grupului Țintă
• A5 – Furnizare servicii de consiliere si orientare profesionala pentru elevi
• A6 – Furnizarea de Servicii de Stagii de Practică
BENEFICII OFERITE
Printre beneficiile asigurate prin proiect se numara:
I. Consiliere si orientare – sesiuni de workshop pentru grupe de cate aproximativ 6-7 elevi, minim 15 workshop-uri de grup in fiecare an de scolarizare
Activitatea de orientare si consiliere profesionala constituie un ansamblu de servicii acordate persoanelor selectate din grupul tinta care au ca scop:
• furnizarea de informaţii privind piaţa muncii şi evoluţia ocupaţiilor;
• evaluarea şi autoevaluarea personalităţii în vederea orientării profesionale;
• dezvoltarea abilităţii şi încrederii în sine a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, în vederea luării de către acesta a deciziei privind propria carieră;
• instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă.
II. Sesiuni sensibilizare cu privire la discriminare – sesiuni de tip workshop de grup pentru minim 10-11 elevi din grupul tinta in fiecare an de scolarizare, respectiv un total de minim 18 sesiuni pe toata perioada de implementare a proiectului
Activitatea propune informarea beneficiarilor cu privire la egalitatea de gen la locul de munca, egalitatea de sanse pe piata muncii, etica la locul muncii, metode comportamentale pentru asigurarea principiului nediscriminarii la locul de munca, situatii comune la locul de munca, abordari adecvate in situatii de discriminare.
III. Acces platforma online
Platforma contine 3 module:
• Primul este dedicat intaririi legaturii dintre angajatori si elevi/parinti/cadre didactice. In acest sens, platforma permite incarcarea ofertelor de programe de invatare la locul de munca (practica, internship, traineeship etc.) de catre organizatii private, precum si a disponibilitatii si nevoii elevilor de a participa la astfel de programe. Astfel, angajatorii si elevii/cadrele didactice responsabile se vor putea contacta reciproc cu scopul de a stabili aspectele unei eventuale colaborari. Platforma va respecta toate prevederile in vigoare cu privire la protectia datelor cu caracter personal.
• Cel de-al doilea modul are ca scop cresterea angajabilitatii elevilor prin permiterea incarcarii in sistem a unor cursuri (in formate digital si online) de dezvoltare personala si profesionala. Furnizorii de cursuri asigura conformitatea legala si educationala a cursurilor, precum si o modalitate de comunicare cu elevii si persoanele care vor sa urmeze aceste cursuri. De asemenea, cursurile ofera o modalitate de testare a cunostintelor si un calificativ final care sa demonstreze absolvirea acestora.
• Al treilea modul vine in sprijinul elevilor care vor sa isi dezvolte abilitatile antreprenoriale, oferind resurse in acest domeniu, precum: informatii de baza despre crearea unui plan de afaceri, informatii legale cu privire la infiintarea unei firme, metode de dezvoltare a unei afaceri, obtinerea de surse de finantare etc. Se asigura un mod de comunicare intre utilizatorii acestui modul si un responsabil care sa raspunda la posibile intrebari si sa sustina initiativele antreprenoriale ale elevilor.
IV. Stagii de practica
• organizarea de intalniri initiale cu grupurile de elevi alocati in vederea comunicarii drepturilor si obligatiilor acestora si a discutarii aspectelor privind raportarea activitatii lor.
• instruirea practica a elevilor, prezentarea metodelor de lucru si a normelor de siguranta, asistarea lacestora in desfasurarea activitatilor din cadrul stagiilor (tehnician in hotelarie – 30 de ore, tehnician in gastronomie – 60 de ore, organizator banqueting – 60 de ore etc.)
Stagiile propriu-zise se vor desfasura in conformitate cu calendarele scolare aferente unitatilor de invatamant vizate prin proiect, precum si cu activitatea agentilor economici parteneri de practica. In acelasi timp, stagiile de practica se vor desfasura la organizatii partenere care deruleaza in mod curent activitati economice in concordanta cu programa de practica. Durata stagiilor de practica va fi minim cea prevăzută în planurile de învățământ pentru fiecare calificare profesională/specializare si conform metodologiilor specifice.
V. Premii cu valoare cuprinsă între 600 – 1.500 RON
- 185 de premii în valoare de 600 RON pentru finalizarea tuturor activităților
- 60 de premii în valoare de 1.000 RON pentru angajare
- 33 de premii în valoare de 1.000 RON pentru continuarea studiilor
- 3 premii în valoare de 1.500 RON pentru utilizarea platformei online