

Studenți pe piața muncii
Contact
Manager proiect:
Mihaela Onea
E-mail: onea.mihaela.rcg@gmail.com
Telefon: 0749 141 204
Experti grup tinta:
Andreea Marin
E-mail: marin.andreea.rcg@gmail.com
Telefon: 0748 424 670
Iulia Groza
E-mail: iulia.groza.rcg@gmail.com
Telefon: 0745 564 114
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României
Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului
Scopul proiectului este promovarea învățării pe tot parcursul vieții, în special a oportunităților flexibile de actualizare a competențelor și de recalificare pentru toți participantii la proiect in regiunile mai putin dezvoltate Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru prin:
- Dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învăţământ superior și potențialii angajatori care să faciliteze inserția socio-profesională a viitorilor absolvenți
- Organizarea si derularea de stagii de practica/internship, precum si de activitatile aditionale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale.
Obiectivele specifice
OS1 – Creșterea calității ofertei de educație si formare profesională pentru asigurarea echității sistemului si o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic prin organizarea de stagii de practica/internship si activitati aditionale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale (internship, dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesionala) pentru 251 membri GT pe o perioada de 24 luni
Activitati
ACTIVITATE: A.1 – Management proiect, implementare monitorizare şi raportare
S.A.1.1 – Management de proiect, monitorizare și raportare
Activitate: A2 – Organizarea Procedurilor De Achizitii Necesare Procurarii Bunurilor si Serviciilor Necesare Desfasurarii Proiectului Prevazute In Lista Achizitilor
S.A.2.1 – Organizarea Procedurilor de achiziții necesare procurării bunurilor și serviciilor necesare desfășurării proiectului
Activitate: A3 – Organizarea Activitatilor de Informare si Publicitate a Proiectului
S.A.3.1 – Derularea activitatilor de informare si publicitate a proiectului
Activitate: A4 – Identificarea, recrutarea si gestionarea grupului tinta
S.A4.1 – Elaborarea și publicarea spre informare a metodologiei de selecție a grupului țintă; recrutarea grupului țintă online; Gestionarea dosarelor de grup țintă, motivarea GT
Activitate: A5 – Dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învăţământ superior și potențialii angajatori care să faciliteze inserția socio-profesională a viitorilor absolvenți
S.A 5.1 – Organizarea si derularea de stagii de practica/internship
REZULTATE PRECONIZATE
Prin prezentul proiect se urmareste obtinerea urmatoarelor rezultate:
1. 1 echipa de proiect angajata, 14 dosare de personal intocmite si arhivate
2. 24 de intalniri de management sustinute
3. 1 Management al livrabilelor implementarii proiectului asigurat
4. 3 planuri realizate: 1 plan de monitorizare, 1 plan de raportare,1 plan de management al riscurilor
5. 16 Cereri de rambursare si raportari tehnico-financiare intocmite si transmise
6. 1 plan al achizitiilor de proiect realizat si actualizat permanent
7. 7 proceduri de achizitii derulate
8. materiale publicitate realizate si distribuite
9. 1 Conferinta de lansare organizata
10. promovarea proiectului pe site-ul web al Liderului realizata
11. 1 conferinta de finalizare proiect organizata
12. 1 metodologie de selectie a grupului tinta intocmita si diseminata
13. 251 studenti selectati pentru participarea la activitati
14. 251 studenți înmatriculați într-un program de nivel ISCED 6-8 sprijiniți, prin participarea la cel puțin o activitate relevantă
15. 251 participanți care au finalizat cu succes programul de stagiu de practică
Justificarea proiectului
Grupul tinta și nevoile sale specifice au fost identificate utilizând date furnizate de studiile de profil la nivel național și regional. Totodata, nevoile GT-ului au fost identificate si prin propria analiza de nevoi derulata la nivelul studentilor din regiunile Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru care doresc să participe la stagii de practică/internship care să promoveze integrarea pe piața muncii.
Conform Strategiei pentru Ocuparea Fortei de Munca 2021-2027, pentru a utiliza într-un mod adecvat noile tehnologii și pentru a face față schimbărilor într-o piață a muncii în continuă transformare, forța de muncă are nevoie de actualizarea permanentă a nivelului de competențe si calificări. Printre punctele slabe identificate in cadrul Strategiei, se numara:
- Corelarea insuficientă a sistemului educațional cu cerințele pieței muncii;
- Număr redus de stagii de formare profesională pentru studenți pe parcursul derulării studiilor.
Conform Strategiei, rata de ocupare în rândul tinerilor (grupa de vârstă 15 – 24 ani) a fost 24,7% în anul 2019, în creștere cu 2,2 puncte procentuale față de anul 2014, dar în continuare mult sub media UE-27 (33,4% în 2019). Astfel, in continuare persoanele șomere tinere (15-29 ani) au o pondere ridicată de peste 43% în numărul total de șomeri. Astfel, identificam nevoia de a ținti, în vederea integrării socio-profesionale, și această parte a populației aptă de muncă, care nu lucrează și nu este vizibilă în statisticile de șomaj, dar are potențial de participare pe piața muncii.
Potrivit unui studiu realizat de Frames la comanda Best Smart Consulting in anul 2021, 8 din 10 tineri cu vârste cuprinse între 18 şi 26 de ani consideră că absolvirea şcolii nu e de ajuns pentru a-şi găsi un loc de muncă. Totodata, potrivit rezultatelor barometrului „Tinerii si locurile de muncă. Ce îşi doresc, unde vor să lucreze”, tinerii considera ca pentru a-si gasi un loc de munca, şcoala nu mai e de ajuns, fiind concluzia a 80,3% dintre cei chestionaţi. 77,6% consideră că, pentru a reuşi să îşi găsească un job mai bun, au nevoie de un training, de un curs de specializare. Potrivit Wallstreet Romania, peste 130.000 de studenți termină o facultate iar, conform celui mai recent sondaj realizat de BestJobs în rândul tinerilor studenți, aproape 80% dintre respondenți au de gând să se angajeze în timpul studiilor.
Conform datelor Eurobarometrului “Integration of young people into the labour market with particular focus on traineeships”, 78% dintre tinerii europeni au făcut cel puțin un stagiu de practica, iar 76% dintre acestia au fost de acord ca au invatat lucruri utile in profesia lor de-a lungul stagiului de practica. Totodata, 39% dintre respondenti au continuat sa lucreze pentru acelasi angajator, iar 26% si-au gasit un loc de munca la un alt angajator, subliniand astfel relevanta urmarii unui stagiu de practica la nivel european.
La nivel national, potrivit studiului Piața Forței de Muncă realizat de o platformă de recrutare, 46% dintre angajatori îi recrutează pe tinerii care au urmat în trecut programe de internship. Deși angajatorii înțeleg importanța unor astfel de stagii, realitatea din piață este că multe companii nu reușesc să organizeze astfel de programe. 14,3 % dintre cei proaspăt angajați spun că și-au găsit un loc de muncă după ce au urmat un program de internship atât în instituțiile de stat, cât și în companiile private, potrivit Studiului privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior. Totodata, acelasi studiu arata ca participarea la un stagiu de internship crește de peste 3 ori șansele ca absolvenții să se angajeze în domeniul de activitate în care au făcut studii.
Astfel, problemele care justifica directiile de actiune propuse in cadrul prezentului proiect au fost identificate atat prin intermediul analizei datelor statistice culese de catre institutii de profil, cat si prin intermediul unui chestionar aplicat si diseminat la nivelul studentilor din regiunile mai putin dezvoltate vizate prin proiect. Conform datelor culese, PROBLEMELE IDENTIFICATE la nivelul studentilor, justificand interventiile prezentului proiect sunt:
- Lipsa de relevanta pentru piata muncii a stagiilor de practica: conform Studiului privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior, 14,3 % dintre cei proaspăt angajați spun că și-au găsit un loc de muncă după ce au urmat un program de internship atât în instituțiile de stat, cât și în companiile private, reliefand astfel faptul ca peste 80% din proaspetii angajati nu au beneficiat de un stagiu de practica pentru a facilita insertia lor pe piata muncii. Cu toate acestea, in cadrul chestionarului derulat, peste 72,3% din studentii chestionati considera necesara participarea la stagii de practica/internship/invatare la locul de munca care sa promoveze integrarea pe piata muncii, pe cand 95,9% din respondenti au considerat necesare masuri suplimentare care sa promoveze integrarea pe piata muncii.
Conform analizei de nevoi derulate la nivelul studentilor din regiuni mai putin dezvoltate, am identificat:
- Nevoia de stagii de practica/internship/invatare la locul de munca care sa promoveze integrarea pe piata muncii
- Nevoia de masuri suplimentare pentru imbunatatirea integrarii pe piata muncii
Toate acestea vor avea rolul de a raspunde la problema lipsei de relevanta pentru piata muncii a stagiilor de practica.
Ținand cont de aspectele mentionate anterior, contributia prezentului proiect la atingerea obiectivelor dorite este reprezentat de derularea de acțiuni care vizează sa raspunda la problemele si nevoile studentilor, dupa cum urmeaza:
- pentru nevoia de stagii de practica/internship/învățare la locul de munca care sa promoveze integrarea pe piata muncii: – organizarea si derularea de stagii de practica/internship universitar (activitate aferentă OS1) in cadrul firmei Solicitantului, crescand astfel relevanta sistemului educational universitar si facilitand obtinerea competentelor specifice pieței muncii de către studenți
- pentru nevoia de masuri suplimentare pentru imbunatatirea integrarii pe piata muncii: organizarea si derularea activitatilor aditionale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale (internship, dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesionala), sprijinind dobandirea de competente cheie de catre studenti, crescand angajabilitatea studentilor din grupul tinta
Rezultatele cercetarii de teren, care subliniaza problemele si nevoile grupului tinta, sunt detaliate si analizate in Analiza de Nevoi atasata la Cererea de Finantare in sectiunea Solicitant. De asemenea, Analiza de Nevoi furnizeaza detalii despre particularitatile grupului tinta.
De asemenea, atat rezultatele chestionarului, cat si nevoile sunt detaliate in mod specific în Analiza de Nevoi atașată la Cererea de Finanțare în secțiunea Solicitant. De asemenea, Analiza de Nevoi furnizează detalii despre soluțiile adoptate de proiect și justificarea acestora pentru rezolvarea nevoilor identificate.
In cazul in care problemele si nevoile expuse nu vor fi satisfacute, vor avea loc urmatoarele:
- lipsa de constientizare a relevantei pentru piata muncii a stagiilor de practica din va conduce la o lipsa de adaptare la evolutia pietei muncii si la o scadere a veniturilor
- lipsa de masuri care sa faciliteze insertia pe piata muncii va conduce implicit la cresterea ratei somajului
- lipsa de programe de practica organizate prin acest proiect (sau proiecte similare) va avea ca rezultat neparticiparea studentilor vizati la alte programe de practica si stagnarea in cariera a acestora.
Astfel, prezentul proiect va contribui la adresarea nevoilor si problemelor identificate, prin indeplinirea urmatorului obiectiv:
- OS1 – Creșterea calității ofertei de educație si formare profesională pentru asigurarea echității sistemului si o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic prin organizarea de stagii de practica/internship si activitati aditionale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale (internship, dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesionala) pentru 251 membri GT pe o perioada de 24 luni
Referitoare la proiect
Proiectul contribuie la îndeplinirea Priorității P07 „Creșterea calității ofertei de educație si formare profesională pentru asigurarea echității sistemului si o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic“ – Obiectivul specific ESO4.5. „Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie (FSE+)“.
In mod concret, proiectul propus vizează promovarea învățării pe tot parcursul vieții, în special a oportunităților flexibile de actualizare a competențelor și de recalificare pentru toți participantii la proiect in regiunile mai putin dezvoltate Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru prin:
Dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învăţământ superior și potențialii angajatori care să faciliteze inserția socio-profesională a viitorilor absolvenți, Organizarea si derularea de stagii de practica/internship, Organizarea de activitati aditionale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale prin dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesionala
Stagiile de practica vor ține cont de nevoile grupului tinta, in acest sens am elaborat o analiză de nevoi la nivelul a 343 de studenti din regiunile mai putin dezvoltate Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru. În acest fel, ne asigurăm că activitățile din cadrul prezentului proiect sunt adaptate nevoilor și cerințelor grupului tinta. Prin urmare, vom avea capacitatea de a răspunde problemelor și nevoilor identificate cu privire la dezvoltarea capitalului uman si promovarea invatarii pe tot parcursul vietii prin implementarea de masuri de incurajare a participarii la stagii de practica in vederea dezvoltarii carierei, precum si prin dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învăţământ superior și potențialii angajatori.
În conformitate cu analiza de nevoi realizata și cu obiectivul propus în cadrul prezentului apel de propuneri de proiecte, am identificat o serie de inițiative ce sunt în concordanță cu cele amintite anterior.
Referitoare la alte strategii
Prezentul proiect se încadrează într-un context supranational și național prin perspectiva nevoilor și problemelor identificate. Acesta răspunde în mod concret la dezvoltarea capitalului uman si promovarea invatarii pe tot parcursul vietii.
Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2021-2027
STRATEGIA NAȚIONALĂ din 19 mai 2021 pentru ocuparea forței de muncă 2021-2027 și-a propus să impulsioneze eforturile naționale în scopul atingerii țintei de ocupare de 70% stabilită de România pentru anul 2020 pentru populația în vârstă 20-64 de ani.
Astfel, in cadrul Obiectivului specific 2. CREȘTEREA GRADULUI DE VALORIFICARE A POTENȚIALULUI ECONOMIC AL TINERILOR, Strategia are in vedere facilitarea tranzițiilor de la șomaj sau inactivitate către ocupare, consolidarea competențelor profesionale ale forței de muncă, precum şi optimizarea structurii ocupaționale a acesteia, cu accent deosebit pe îmbunătățirea perspectivelor tinerilor pe piața muncii.
Obiectivele prezentului proiect sunt în concordanță cu obiectivele specifice și direcțiile de acțiune ale acestui document strategic. In mod concret, acest proiect este relevant pentru OS1.
Strategia națională pentru dezvoltare durabilă a României 2030
Aceasta si-a propus prin Obiectivul 4 “Garantarea unei educatii de calitate şi
promovarea oportunitatilor de învãtare de-a lungul vietii pentru toti”, promovarea educatiei pe tot parcursul vietii. Prezentul proiect sustine acest obiectiv prin OS1.
Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030
In cadrul Directiei de actiune 1 Program educațional național privind schimbările climatice și mediul, Strategia propune dezvoltarea de competențe care sa le permita studentilor sa contribuie la protejarea, refacerea și promovarea folosirii sustenabile a ecosistemelor terestre, apelor curgătoare, lacurilor, mărilor și resurselor marine și stoparea pierderii biodiversității.
Astfel, proiectul va respecta principiul DNSH prin care tipurile de acțiuni prevăzute în cadrul prezentului apel de proiecte au fost apreciate ca fiind compatibile cu principiul DNSH, având în vedere că prin natura lor se așteaptă ca acestea să nu aibă niciun impact negativ semnificativ asupra mediului, proiectul promovand acest principiu la nivelul GT in toate activitatile sale si sensibilizandu-i in acest aspect.
Strategia națională pentru egalitatea de gen 2021-2027
Strategia propune prin Aria de interventie “Piața muncii” asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați pe piața muncii, în special în ceea ce privește rata de ocupare, veniturile și domeniile de ocupare, Obiectivul specific 3.3 “Reducerea riscului de sărăcie și excluziune a femeilor, prin o mai bună ocupare pe piața forței de muncă și reducerea fenomenului discriminării”, participarea femeilor în programe de învățare pe tot parcursul vieții pentru dezvoltarea de competențe și calificări care să ducă la creșterea gradului de ocupare și a mobilității pe piața muncii. Astfel, proiectul contribuie la indeplinirea acestui obiectiv prin OS1 din proiect.
In cadrul tuturor activitatilor proiectului, Solicitantul se va asigura de existenta echilibrului din punct de vedere al genului, atat in randul participantilor cat si in randul echipei de implementare, nu vor fi promovate criterii si/ sau actiuni care sa lezeze principiul nediscriminarii pe motive ce tin de gen, iar solicitantul va avea prevazut in regulamentul intern sanctiuni specifice, in conditiile prevazute de lege, pentru angajatii care nu respecta principiul nediscriminarii.
Echipa de proiect
Mihaela Onea – Manager proiect
Raluca Balog – Responsabil financiar
Miron Cristina – Responsabil Achiziții Publice
Cristi Petrea – Asistent manager
Andreea Marin – Expert GT 1
Iulia Groza – Expert GT2
Adriana Marginean – Expert stagii de practica
Cristea Deac Cristina – Tutore de practica
Alin Diaconu – Tutore de practica
Andreea Olteanu – Tutore de practica
Daniel Bulai – Tutore de practica