Pregătiți pentru viitor: Stagii de practică
Contact
Manager proiect:
Silviu Ispas
E-mail: ispas.silviu@gmail.com
Telefon: 0723 545 310
Experți grup țintă:
Diana Pricope
E-mail: diana.pricope.rcg@gmail.com
Telefon: 0755 940 525
Baldea Cristian
E-mail: baldea.cristian.rcgconsulting@gmail.com
Telefon: 0745 262 133
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României
Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului
Scopul proiectului este promovarea învățării pe tot parcursul vieții, în special a oportunităților flexibile de actualizare a competențelor și de recalificare pentru toți participanții la proiect în regiunile mai puțin dezvoltate Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru prin:
- Dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învățământ superior și potențialii angajatori care să faciliteze inserția socio-profesională a viitorilor absolvenți
- Organizarea și derularea de stagii de practică/internship, precum și de activitățile adiționale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale.
Obiectivele specifice
OS1 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic prin organizarea de stagii de practică/internship și activități adiționale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale (internship, dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesională) pentru 251 membri GT pe o perioadă de 24 luni
Activități
ACTIVITATE: A.1 – Management proiect, implementare monitorizare și raportare
S.A.1.1 – Management de proiect, monitorizare și raportare
Activitate: A2 – Organizarea Procedurilor De Achiziții Necesare Procurării Bunurilor și Serviciilor Necesare Desfășurării Proiectului Prevăzute În Lista Achizițiilor
S.A.2.1 – Organizarea Procedurilor de achiziții necesare procurării bunurilor și serviciilor necesare desfășurării proiectului
Activitate: A3 – Organizarea Activităților de Informare și Publicitate a Proiectului
S.A.3.1 – Derularea activităților de informare și publicitate a proiectului
Activitate: A4 – Identificarea, recrutarea și gestionarea grupului țintă
S.A4.1 – Elaborarea și publicarea spre informare a metodologiei de selecție a grupului țintă; recrutarea grupului țintă online; Gestionarea dosarelor de grup țintă, motivarea GT
Activitate: A5 – Dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învățământ superior și potențialii angajatori care să faciliteze inserția socio-profesională a viitorilor absolvenți
S.A 5.1 – Organizarea si derularea de stagii de practică/internship
REZULTATE PRECONIZATE
Prin prezentul proiect se urmărește obținerea următoarelor rezultate:
- 1 echipă de proiect angajată, 14 dosare de personal întocmite și arhivate
- 24 de întâlniri de management susținute
- 1 Management al livrabilelor implementării proiectului asigurat
- 3 planuri realizate: 1 plan de monitorizare, 1 plan de raportare,1 plan de management al riscurilor
- 16 Cereri de rambursare si raportari tehnico-financiare întocmite și transmise
- 1 plan al achizițiilor de proiect realizat și actualizat permanent
- 7 proceduri de achiziții derulate
- materiale publicitate realizate și distribuite
- 1 conferință de lansare organizată
- promovarea proiectului pe site-ul web al Liderului realizată
- conferință de finalizare proiect organizată
- 1 metodologie de selecție a grupului țintă întocmită și diseminată
- 251 de studenți selectați pentru participarea la activități
- 251 de studenți înmatriculați într-un program de nivel ISCED 6-8 sprijiniți, prin participarea la cel puțin o activitate relevantă
- 251 de participanți care au finalizat cu succes programul de stagiu de practică
Justificarea proiectului
Grupul țintă și nevoile sale specifice au fost identificate utilizând date furnizate de studiile de profil la nivel național și regional. Totodată, nevoile GT-ului au fost identificate și prin propria analiză de nevoi derulată la nivelul studenților din regiunile Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru care doresc să participe la stagii de practică/internship care să promoveze integrarea pe piața muncii.
Conform Strategiei pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021-2027, pentru a utiliza într-un mod adecvat noile tehnologii și pentru a face față schimbărilor într-o piață a muncii în continuă transformare, forța de muncă are nevoie de actualizarea permanentă a nivelului de competențe și calificări. Printre punctele slabe identificate în cadrul Strategiei, se numără:
- Corelarea insuficientă a sistemului educațional cu cerințele pieței muncii;
- Număr redus de stagii de formare profesională pentru studenți pe parcursul derulării studiilor.
Conform Strategiei, rata de ocupare în rândul tinerilor (grupa de vârstă 15 – 24 ani) a fost 24,7% în anul 2019, în creștere cu 2,2 puncte procentuale față de anul 2014, dar în continuare mult sub media UE-27 (33,4% în 2019). Astfel, în continuare persoanele șomere tinere (15-29 ani) au o pondere ridicată de peste 43% în numărul total de șomeri. Astfel, identificăm nevoia de a ținti, în vederea integrării socio-profesionale, și această parte a populației aptă de muncă, care nu lucrează și nu este vizibilă în statisticile de șomaj, dar are potențial de participare pe piața muncii.
Potrivit unui studiu realizat de Frames la comanda Best Smart Consulting în anul 2021, 8 din 10 tineri cu vârste cuprinse între 18 şi 26 de ani consideră că absolvirea şcolii nu e de ajuns pentru a-şi găsi un loc de muncă. Totodată, potrivit rezultatelor barometrului „Tinerii și locurile de muncă. Ce îşi doresc, unde vor să lucreze”, tinerii consideră că pentru a-și găsi un loc de muncă, şcoala nu mai e de ajuns, fiind concluzia a 80,3% dintre cei chestionaţi. 77,6% consideră că, pentru a reuşi să îşi găsească un job mai bun, au nevoie de un training, de un curs de specializare. Potrivit Wallstreet Romania, peste 130.000 de studenți termină o facultate iar, conform celui mai recent sondaj realizat de BestJobs în rândul tinerilor studenți, aproape 80% dintre respondenți au de gând să se angajeze în timpul studiilor.
Conform datelor Eurobarometrului “Integration of young people into the labour market with particular focus on traineeships”, 78% dintre tinerii europeni au făcut cel puțin un stagiu de practică, iar 76% dintre aceștia au fost de acord ca au învățat lucruri utile în profesia lor de-a lungul stagiului de practică. Totodată, 39% dintre respondenți au continuat să lucreze pentru același angajator, iar 26% și-au găsit un loc de muncă la un alt angajator, subliniind astfel relevanța urmării unui stagiu de practică la nivel european.
La nivel national, potrivit studiului „Piața Forței de Muncă” realizat de o platformă de recrutare, 46% dintre angajatori îi recrutează pe tinerii care au urmat în trecut programe de internship. Deși angajatorii înțeleg importanța unor astfel de stagii, realitatea din piață este că multe companii nu reușesc să organizeze astfel de programe. 14,3 % dintre cei proaspăt angajați spun că și-au găsit un loc de muncă după ce au urmat un program de internship atât în instituțiile de stat, cât și în companiile private, potrivit Studiului privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior. Totodată, același studiu arată că participarea la un stagiu de internship crește de peste 3 ori șansele ca absolvenții să se angajeze în domeniul de activitate în care au făcut studii.
Astfel, problemele care justifică direcțiile de acțiune propuse în cadrul prezentului proiect au fost identificate atât prin intermediul analizei datelor statistice culese de către instituții de profil, cât și prin intermediul unui chestionar aplicat și diseminat la nivelul studenților din regiunile mai puțin dezvoltate vizate prin proiect. Conform datelor culese, PROBLEMELE IDENTIFICATE la nivelul studenților, justificând intervențiile prezentului proiect sunt:
- Lipsa de relevantă pentru piata muncii a stagiilor de practică: conform Studiului privind angajabilitatea absolvenților de învățământ superior, 14,3 % dintre cei proaspăt angajați spun că și-au găsit un loc de muncă după ce au urmat un program de internship atât în instituțiile de stat, cât și în companiile private, reliefând astfel faptul ca peste 80% din proaspetii angajați nu au beneficiat de un stagiu de practică pentru a facilita inserția lor pe piata muncii. Cu toate acestea, în cadrul chestionarului derulat, peste 72,3% din studentii chestionați consideră necesară participarea la stagii de practică/internship/învățare la locul de muncă care să promoveze integrarea pe piata muncii, pe când 95,9% din respondenți au considerat necesare măsuri suplimentare care să promoveze integrarea pe piața muncii.
Conform analizei de nevoi derulate la nivelul studenților din regiuni mai puțin dezvoltate, am identificat:
- Nevoia de stagii de practică/internship/învățare la locul de muncă care să promoveze integrarea pe piața muncii
- Nevoia de măsuri suplimentare pentru îmbunătățirea integrării pe piața muncii
Toate acestea vor avea rolul de a răspunde la problema lipsei de relevanță pentru piața muncii a stagiilor de practică.
Ținând cont de aspectele menționate anterior, contribuția prezentului proiect la atingerea obiectivelor dorite este reprezentată de derularea de acțiuni care vizează să răspundă la problemele și nevoile studenților, după cum urmează:
- pentru nevoia de stagii de practică/internship/învățare la locul de muncă care să promoveze integrarea pe piata muncii: – organizarea și derularea de stagii de practică/internship universitar (activitate aferentă OS1) în cadrul firmei Solicitantului, crescând astfel relevantă sistemului educațional universitar și facilitând obținerea compețentelor specifice pieței muncii de către studenți
- pentru nevoia de măsuri suplimentare pentru îmbunătățirea integrării pe piața muncii: organizarea și derularea activităților adiționale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale (internship, dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesională), sprijinind dobândirea de competențe cheie de către studenți, crescând angajabilitatea studenților din grupul țintă
Rezultatele cercetării de teren, care subliniază problemele și nevoile grupului țintă, sunt detaliate și analizate în Analiza de Nevoi atașată la Cererea de Finanțare în secțiunea Solicitant. De asemenea, Analiza de Nevoi furnizează detalii despre particularitățile grupului țintă.
De asemenea, atât rezultatele chestionarului, cât și nevoile sunt detaliate în mod specific în Analiza de Nevoi atașată la Cererea de Finanțare în secțiunea Solicitant. De asemenea, Analiza de Nevoi furnizează detalii despre soluțiile adoptate de proiect și justificarea acestora pentru rezolvarea nevoilor identificate.
În cazul în care problemele și nevoile expuse nu vor fi satisfăcute, vor avea loc următoarele:
- lipsa de conștientizare a relevanței pentru piața muncii a stagiilor de practică va conduce la o lipsă de adaptare la evolutia pieței muncii și la o scădere a veniturilor
- lipsa de măsuri care să faciliteze inserția pe piața muncii va conduce implicit la creșterea ratei șomajului
- lipsa de programe de practică organizate prin acest proiect (sau proiecte similare) va avea ca rezultat neparticiparea studenților vizați la alte programe de practică și stagnarea în carieră a acestora.
Astfel, prezentul proiect va contribui la adresarea nevoilor și problemelor identificate, prin îndeplinirea următorului obiectiv:
- OS1 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic prin organizarea de stagii de practică/internship și activități adiționale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale (internship, dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesională) pentru 251 membri GT pe o perioadă de 24 de luni
Referitoare la proiect
Proiectul contribuie la îndeplinirea Priorității P07 „Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic“ – Obiectivul specific ESO4.5. „Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie (FSE+)“.
În mod concret, proiectul propus vizează promovarea învățării pe tot parcursul vieții, în special a oportunităților flexibile de actualizare a competențelor și de recalificare pentru toți participantii la proiect in regiunile mai puțin dezvoltate Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru prin:
Dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învăţământ superior și potențialii angajatori care să faciliteze inserția socio-profesională a viitorilor absolvenți, Organizarea și derularea de stagii de practică/internship, Organizarea de activități adiționale de dezvoltare a aptitudinilor socio-profesionale prin dezvoltarea unui hub de consolidare socio-profesională
Stagiile de practică vor ține cont de nevoile grupului ținta, in acest sens am elaborat o analiză de nevoi la nivelul a 343 de studenți din regiunile mai puțin dezvoltate Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru. În acest fel, ne asigurăm că activitățile din cadrul prezentului proiect sunt adaptate nevoilor și cerințelor grupului țintă. Prin urmare, vom avea capacitatea de a răspunde problemelor și nevoilor identificate cu privire la dezvoltarea capitalului uman si promovarea invatarii pe tot parcursul vietii prin implementarea de masuri de incurajare a participarii la stagii de practica in vederea dezvoltarii carierei, precum si prin dezvoltarea și sprijinirea parteneriatelor sustenabile dintre instituțiile de învăţământ superior și potențialii angajatori.
În conformitate cu analiza de nevoi realizata și cu obiectivul propus în cadrul prezentului apel de propuneri de proiecte, am identificat o serie de inițiative ce sunt în concordanță cu cele amintite anterior.
Referitoare la alte strategii
Prezentul proiect se încadrează într-un context supranational și național prin perspectiva nevoilor și problemelor identificate. Acesta răspunde în mod concret la dezvoltarea capitalului uman si promovarea invatarii pe tot parcursul vietii.
Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2021-2027
STRATEGIA NAȚIONALĂ din 19 mai 2021 pentru ocuparea forței de muncă 2021-2027 și-a propus să impulsioneze eforturile naționale în scopul atingerii țintei de ocupare de 70% stabilită de România pentru anul 2020 pentru populația în vârstă 20-64 de ani.
Astfel, in cadrul Obiectivului specific 2. CREȘTEREA GRADULUI DE VALORIFICARE A POTENȚIALULUI ECONOMIC AL TINERILOR, Strategia are in vedere facilitarea tranzițiilor de la șomaj sau inactivitate către ocupare, consolidarea competențelor profesionale ale forței de muncă, precum şi optimizarea structurii ocupaționale a acesteia, cu accent deosebit pe îmbunătățirea perspectivelor tinerilor pe piața muncii.
Obiectivele prezentului proiect sunt în concordanță cu obiectivele specifice și direcțiile de acțiune ale acestui document strategic. In mod concret, acest proiect este relevant pentru OS1.
Strategia națională pentru dezvoltare durabilă a României 2030
Aceasta si-a propus prin Obiectivul 4 “Garantarea unei educatii de calitate şi
promovarea oportunitatilor de învãtare de-a lungul vietii pentru toti”, promovarea educatiei pe tot parcursul vietii. Prezentul proiect sustine acest obiectiv prin OS1.
Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030
In cadrul Directiei de actiune 1 Program educațional național privind schimbările climatice și mediul, Strategia propune dezvoltarea de competențe care sa le permita studentilor sa contribuie la protejarea, refacerea și promovarea folosirii sustenabile a ecosistemelor terestre, apelor curgătoare, lacurilor, mărilor și resurselor marine și stoparea pierderii biodiversității.
Astfel, proiectul va respecta principiul DNSH prin care tipurile de acțiuni prevăzute în cadrul prezentului apel de proiecte au fost apreciate ca fiind compatibile cu principiul DNSH, având în vedere că prin natura lor se așteaptă ca acestea să nu aibă niciun impact negativ semnificativ asupra mediului, proiectul promovand acest principiu la nivelul GT in toate activitatile sale si sensibilizandu-i in acest aspect.
Strategia națională pentru egalitatea de gen 2021-2027
Strategia propune prin Aria de interventie “Piața muncii” asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați pe piața muncii, în special în ceea ce privește rata de ocupare, veniturile și domeniile de ocupare, Obiectivul specific 3.3 “Reducerea riscului de sărăcie și excluziune a femeilor, prin o mai bună ocupare pe piața forței de muncă și reducerea fenomenului discriminării”, participarea femeilor în programe de învățare pe tot parcursul vieții pentru dezvoltarea de competențe și calificări care să ducă la creșterea gradului de ocupare și a mobilității pe piața muncii. Astfel, proiectul contribuie la indeplinirea acestui obiectiv prin OS1 din proiect.
In cadrul tuturor activitatilor proiectului, Solicitantul se va asigura de existenta echilibrului din punct de vedere al genului, atat in randul participantilor cat si in randul echipei de implementare, nu vor fi promovate criterii si/ sau actiuni care sa lezeze principiul nediscriminarii pe motive ce tin de gen, iar solicitantul va avea prevazut in regulamentul intern sanctiuni specifice, in conditiile prevazute de lege, pentru angajatii care nu respecta principiul nediscriminarii.
Echipa de proiect
Ispas Silviu – Manager proiect
Vintan Tomita – Responsabil financiar
Miron Cristina – Responsabil Achiziții Publice
Balan Alexia – Asistent manager
Pricope Diana – Expert GT 1
Baldea Cristian – Expert GT 2
Vilceanu Anca – Expert stagii de practică
Cristea Deac Cristina – Tutore de practică